اگر یک سایت با برنامه نویسی اختصاصی داشته باشید، باید برای ساخت صفحه فرود در آن مبلغ نسبتا هنگفتی به برنامه نویس پرداخت کنید. در مقابل اگر سایتتان با وردپرس ایجاد شده، ساخت صفحه فرود وردپرسی بدون هزینه و کمترین انرژی و حتی با کمترین دانش تخصصی در آن امکان پذیر است.

در این مقاله قصد داریم ابتدا به شما توضیح دهیم که صفحه فرود وردپرسی چطور ساخته میشود. سپس نکات خاصی را به شما آموزش دهیم تا به کمک آنها، صفحه فرودی بسازید که بتواند مخاطب شما را به خوبی متقاعد به فعالیت لازم، مثل کلیک، ارسال ایمیل و حتی خرید کند. بهتر است قبل از شروع آموزش، اشاره کوتاهی به مفهوم صفحه فرود داشته باشیم:

صفحه فرود وردپرسی یا

لندینگ پیج چیست؟

هر صفحه از وب سایت شما میتواند یک صفحه فرود یا لندینگ پیج باشد. به طور کلی صفحاتی را با این اسم میشناسند که کاربران از طریق موتور جستجو یا تبلیغات و… به آن وارد شده و قصد “تبدیل کردن” کاربر را داشته باشند. منظور از تبدیل شدن کاربر در سایت، این است که مخاطب بعد از ورود، هدفی که مدیر مد نظر دارد را انجام دهد. مثلا کلیک کردن کاربر روی یک لینک، خرید یک محصول یا ارسال ایمیل و… اینها 3 مورد از رایج ترین اهداف وبمستران است که برای هر صفحه فرود انتخاب میشوند.

تعاریف عامیانه از صفحه فرود که باید بدانید

تعریفی که بالاتر برای تان توضیح دادم، همان تعریف اصلی لندینگ پیج بود. اما قبل از اینکه بخواهم به سراغ بخش های فنی مقاله بروم، اجازه بدهید کمی بحث لندینگ پیج را برایتان ساده تر و قابل فهم تر کنم.

ببینید در سطح وب فارسی و بین متخصصان، عبارت لندینگ پیج به طور کلی به 3 موضوع اشاره دارد. این یعنی ممکن است وقتی کسی از این کلمه استفاده میکند، به یکی از این 3 موضوع اشاره کند:

  • صفحات سایت

بعضی مواقع زمانی که صحبت از لندینگ پیج میشود، منظور همان صفحات سایت هستند که کاربران از گوگل و دیگر نقاط واردش میشوند. دقیقا همان تعریفی که بالاتر آن را خواندید.

  • صفحات اختصاصی سایت

در دنیای تبلیغات آنلاین، زمانی که صحبت از لندینگ پیج میشود، منظور کمی از تعریف اصلی لندینگ پیج متفاوت است. در واقع: در تبلیغات آنلاین صفحاتی از سایت شما که به شکل اختصاصی طراحی شده تا تبلیغ شان در سایت های دیگر قرار گرفته و کاربران به آن وارد شوند، صفحه فرود هستند. اصولا این صفحات ظاهری متفاوت دارند و تمامی ظاهر و متن شان صرفا با هدف تبدیل کاربر ساخته میشود.

مثلا اگر به این صفحه از دیجی کالا دقت کنید، میبینید که ظاهر آن با کل ظاهر سایت اصلی متفاوت است و تمامی متن و تصاویر آن سعی در تبدیل کردن شما دارد. اصولا این تعریف از لندینگ پیج خیلی رایج است و اغلب افراد در زمان استفاده کردن این کلمه، به همین تعریف اشاره دارند.

لندینگ پیج در گوگل آنالیتیکس چیست؟

در دنیای سئو و بازاریابی دیجیتال، ابزار مهمی به اسم گوگل آنالیتیکس وجود دارد. این ابزار به شناسایی رفتار کاربر در هر صفحه از سایت کمک میکند. مثلا توضیح میدهد که کاربران در مقاله سئو محتوای ما، نزدیک به 4 دقیقه زمان صرف میکنند و… .

علاوه بر تعریف بالا، متخصصان کار با گوگل آنالیتیکس، برای اشاره به هر صفحه در این ابزار هم از عبارت لندینگ پیج استفاده میکنند. در واقع این تعریف هم به صفحاتی اشاره دارد که کاربر وارد آنها میشود.

تفاوت لندینگ پیج وردپرسی

یا لندینگ پیج چیست؟

اما یک سوال؛ صفحه فرود وردپرسی با صفحه فرود سایت های معمولی چه تفاوتی دارد؟ همانطور که گفتیم برای ساخت صفحه فرود وردپرسی شما الزاما نیازی به کمک یک کدنویس ندارید و میتوانید حتی با مشاهده و مطالعه یک مقاله آموزشی مثل همینی که الآن در حال خواندنش هستید، با استفاده از یک افزونه صفحه فرود، یک لندینگ پیج مناسب بسازید.

صفحات لندینگ پیج وردپرسی به دلیل اینکه قابلیت ساخته شدن آسانی دارند، میتوانند بازدهی بهتری هم داشته باشند. چون اصولا یک وبمستر حرفه ای نیاز دارد دائما برای افزایش نرخ تبدیل کاربر، جزئیات صفحه مورد نظر را تغییر دهد که این قابلیت برای صفحات فرود در سایت های معمولی وجود ندارد. شما به کمک یک افزونه لندینگ پیج وردپرسی، میتوانید به راحتی هر قسمت از صفحه فرود خود را ویرایش کرده و تغییر دهید.

در ادامه مقاله به سراغ دنیای افزونه ها رفته و بهترین پلاگین ها برای ساخت یک صفحه فرود در سایت های وردپرسی را به شما معرفی میکنیم. پس از آن هم چند نکته مهم و حرفه ای در مورد تبلیغ نویسی و اصول متقاعد سازی مخاطب در صفحه محصول را به شما آموزش میدهیم:

معرفی 3 افزونه ساخت لندینگ پیج وردپرس (برترین افزونه های وردپرسی)

افزونه های زیادی برای ساخت لندینگ پیج وردپرسی وجود دارد اما ما وبمستران ایرانی مثل همیشه دنبال محصولی متفاوت هستیم. منظور پلاگین صفحه فرود وردپرسی است که در مرحله اول؛ نیاز به هزینه برای خرید نداشته باشد یا حداقل با هزینه کم و نه چند ده دلاری قابل خریداری باشد. همینطور افزونه ساخت لندینگ پیج دلخواه ما نباید مشکلی با وب سایت ها و ip های ایرانی داشته باشد. در نهایت هم با توجه به آشنایی اندکِ اغلب وبمستران به زبان انگلیسی، این افزونه باید طراحی و تجربه کاربری حرفه ای داشته و نیازمند دانش تخصصی نباشد. با در نظر گرفتن همین ویژگی ها، افزونه هایی که در ادامه معرفی میکنیم به شما کمک میکنند:

افزونه ساخت لندینگ پیج وردپرس: الِمنتور (Elementor)

Elementor در حال حاضر قوی ترین افزونه صفحه ساز وردپرس است که میتوانید از آن برای ساخت یک صفحه فرود اختصاصی و زیبا استفاده کنید. این افزونه تمامی ویژگی های گفته شده در بالا را دارد. از جمله:

  • قیمت پایین،
  • رابط و تجربه کاربری کاملا حرفه ای،
  • عدم نیاز به دانش تخصصی زیاد برای کار با آن،
  • و…

افزونه المنتور صفحه سازی است که به شما اجازه میدهد برگه مورد نظر خودتان را به صورت زنده ویرایش کنید. این یعنی نیاز نیست که دائما صفحه وردپرسی را ویرایش کرده و ذخیره کنید تا توانایی مشاهده تغییرات را داشته باشید. بلکه هر تغییر، مثل ایجاد یک دکمه و… به صورت لحظه ای روی وب سایت شما اعمال شده و نمایش داده میشود.

یکی دیگر از نکات در مورد ساخت لندینگ پیج با المنتور، قابلیت درج ابزارک یا همان drag and drop است. این یعنی شما نیاز ندارید برای ساخت یک صفحه فرود، هر بار به دنبال گزینه های متنی باشید و با کمک کد و… آن را در صفحه اضافه کنید.

میتوانید مثل زمانی که قصد دارید در ویندوز یک پوشه را به طرف دیگر صفحه منتقل کنید، دکمه یا المان مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را با موس به هر قسمتی از صفحه که دوست داشتید اضافه کنید. محیط “درگ اند دراپ” قوی در افزونه المنتور، یک مزیت واقعا رقابتی میان آن و بقیه پلاگین های ساخت صفحه فرود وردپرس ایجاد کرده.

علاوه بر اینها این افزونه سرعت بالا، هماهنگی با اکثر قالب های وردپرسی و… را داراست و برای ابتدای کار میتواند حتی چند صفحه فرود وردپرس آماده هم در اختیارتان بگذارد. در نهایت نصب چند صد هزار تایی و نمره بالای Elementor در مخزن وردپرس به شما اجازه میدهد با خیال راحت برای استفاده از آن اقدام کنید.

  • افزونه landing page وردپرس: Beaver Builder

Beaver Builder هم یکی دیگر از پلاگین های ساخت لندینگ پیج وردپرس است که میتواند در این زمینه به شما کمک کند. این افزونه بیشتر در خارج از کشور مورد استفاده قرار میگیرد و اغلب وبمستران خارجیِ سایت های وردپرسی، علاقه خاصی به آن دارند.

Beaver Builder دارای تعداد زیادی صفحات آمده لندینگ پیج است که میتوانید با یک کلیک آن ها را به صفحه مورد نظر خود اضافه کرده و سپس به ویرایش شان بپردازید.

این افزونه ساخت صفحه لندینگ هم مثل المنتور، قابلیت درگ اند دراپ دارد و میتوانید بدون نیاز به دانش تخصصی خاصی، از آن برای ساخت صفحات مورد نظر خودتان استفاده کنید. علاوه بر اینها اغلب کاربران از قابلیت سازگاری بالای این افزونه با انواع قالب ها خبر داده اند. البته نصب چند صد هزاری آن به علاوه نمره بیشتر از 4/5 این پلاگین، به تنهایی نشان دهنده قابلیت های بالایش هستند.

افزونه ساخت صفحه فرود وردپرس: visual composer

تا قبل از اینکه صفحه ساز المنتور وارد دنیای صفحه سازهای وردپرسی شود، ویژوال کامپوزر یکی از بهترین ها بود. مخصوصا در ایران اغلب وبمستران از این افزونه برای ساخت صفحه لندینگ پیج وردپرسی استفاده میکردند و رضایت زیادی از آن داشتند.

از جمله قابلیت های ویژوال کامپوزر میتوان به قابلیت درگ اند دراپ، ویرایشگر زنده، سازگاری بالا و… اشاره کرد. اما نکته منفی آن این است که اگر از وبمستران تازه کار بوده و دانش فنی زیادی در کار با افزونه ها نداشته باشید، احتمالا کمی در کار با آن به مشکل بخورید.

این دقیقا موضوعی بود که باعث شد بعد از رونمایی از افزونه المنتور، مخاطبان وب فارسی به مرور ویژوال کامپوزر را ترک کنند و به سراغ المنتور بروند. در هر حال ویژوال کامپوزر هم قابلیت های زیادی دارد و با اغلب قالب های وردپرسی سازگار است.

خب، تا اینجای مقاله 3 افزونه برتر برای ساخت صفحه فرود وردپرسی به شما معرفی شد. اما قبل از اینکه بخواهیم سراغ آموزش تکنیک های ساخت لندینگ پیج در وردپرس برویم، بهتر است به این سوال هم جواب بدهیم: آیا میتوان در وردپرس بدون افزونه و پلاگین صفحه فرود ساخت؟

ساخت صفحه فرود در

وردپرس بدون نیاز به

افزونه!

اگر منظور از ساخت صفحه فرود در وردپرس، ایجاد چیزی مثل مقاله باشد، بله مطمئنا به راحتی در هر سایتی میتوان بدون نیاز به ابزار خاصی چنین صفحه ای درست کرد. تنها چیزی که باعث میشود این مقالات یک صفحه لندینگ پیج باشند، وجود چند عدد CTA یا همان “درخواست از مخاطب” در آنهاست.

اما در مقابل، اگر خواهان ساخت یک صفحه فرود حرفه ای ولی بدون کمک افزونه در وردپرس باشید… باز هم جواب مثبت است! در ادامه به شما آموزش میدهیم که به کمک چه ابزار آنلاینی حتی بدون کمک گرفتن از یک پلاگین، صفحه فرودی جذاب برای سایت وردپرسی خودتان بسازید.

ساخت لندینگ پیج به کمک ابزار آنلاین

شما میتوانید برای ساخت صفحه فرود خود، به جای افزونه از ابزارهای آنلاینی که برای این منظور ساخته شده اند استفاده کنید. اگر مقاله ابزار ایمیل مارکتینگ در فرین آکادمی را دیده باشید، مشاهده کرده اید که در آن، آموزش ساخت یک صفحه فرود به کمک ابزار آنلاین mailchimp داده شد.

به طور کلی بعضی از وب سایت های سطح وب، که البته تعداد محدودی هم دارند، ابزاری در اختیار کاربران خود قرار میدهند که بتوانند به کمک آن، یک صفحه لندینگ پیج را با کمترین دانش تخصصی ساخته و سپس کدهای آن را درون هر صفحه از سایت که نیاز بود قرار دهند.

یکی از بهترین ابزارها در این زمینه، ابزار سایت mailchimp است. البته دقت کنید که برای استفاده از این ابزار نیاز به ثبت نام دارید. همینطور ابزار گفته شده اغلب به درد صفحات فرودی میخورد که در آن قصد دریافت اطلاعات کاربر مثل ایمیل را داشته باشید.

ابزار دیگری هم با نام unbounce همین فعالیت ساخت لندینگ پیج آنلاین را برای شما انجام میدهد اما برای استفاده رایگان از آن نیاز به ثبت نام و همینطور داشتن یک کارت اعتباری بین المللی دارید. ابزار میل چیمپ هم مربوط به یک سیستم ایمیل مارکتینگ قوی است که در این زمینه به شما کمک میکند.

بعد از اینکه صفحه مورد نظر خود را در یکی از این ابزارها ساختید، باید کدهای صفحه را کپی کرده و در برگه وردپرسی مورد نظر در سایت خود paste کنید. (در بخش کد صفحه، نه متن)

vahidfatolahzadeh-Back-End developer

×