افزایش سرعت، بهبود سئو سایت، پشتیبان گیری از اطلاعات، طراحی صفحات و… . اینها فقط جزئی از کارهای ضروری است که باید در یک سایت وردپرسی انجامشان بدهید. اما مگر شما چقدر از کارهای فنی و برنامه نویسی سر در می آورید؟ خب در واقع نیاز هم به داشتن دانش فنی نیست، چون در این مسیر افزونه های وردپرسی زیادی هستند که کمک تان میکنند!

در این مقاله قرار است بهترین افزونه های وردپرسی و ضروری ترین پلاگین های این سیستم مدیریت محتوا را به شما معرفی کنم. سعی کردم در مورد هر فعالیت ضروری وردپرس مثل بهبود امنیت، افزایش سرعت و… اسم 2 تا چند پلاگین برتر را برای تان بنویسم. با من همراه باشید:

1_ افزونه پشتیبان گیری 

updraftplus

اگر وب سایت تان هک شود، اگر ناخواسته باعث خراب شدن سایت شوید و حتی اگر به دلیلی کدهای سایت شما بهم ریخته و همه چیز را در آن از دست بدهید، در چنین شرایطی تنها چیزی که به کمک شما می آید، فایل پشتیبانی است که افزونه های بکاپ از سایت تان گرفته اند.

بهترین افزونه پشتیبانی گیری که من میشناسیم، افزونه updraftplus است. این پلاگین به طور خودکار از سایت شما بکاپ میگیرد، در زمان بروزرسانی قالب و افزونه به شما در مورد گرفتن بکاپ هشدار داده و اجازه میدهد جزئیات مورد نیاز در بکاپ ها را تنظیم کنید. دقت کنید که استفاده از این افزونه رایگان نیست و باید آن را به شکل دلاری یا از مارکت های فروش افزونه ایرانی با قیمت نه چندان بالا خریداری کنید.

علاوه بر آپ درفت پلاس، افزونه هایی که پایین اسم شان را مینویسم هم بین بهترین افزونه های وردپرس برای گرفتن پشتیبان از سایت دسته بندی میشوند:

2_ افزونه وردپرس امنیتی 

Wordfence

چه بخواهیم و چه نه، امنیت سیستم وردپرس خیلی بالا نیست. در واقع به خاطر متن باز بودن این سیستم، پیدا کردن راهکارهای هک کردن آن برای هکرها آسان است! مخصوصا اگر تازه کار باشید و اقدامات اولیه برای امنیت برای وردپرس را بلد نباشید، احتمال دارد خیلی زود به مشکل بخورید.

افزونه امنیتی Wordfence که با نام “امنیت کامل وردپرس” هم شناخته میشود، حتی در نسخه رایگان هم امکانات زیادی در اختیار شما قرار میدهد. مثلا به شما اجازه میدهد ورود دو مرحله ای را برای سایت تان فعال کنید، فایل های تان را برای بررسی وجود بدافزار و ویروس اسکن میکند، کاربرانی که فعالیت های مشکوک مثل سعی در ورود به پنل ادمین سایت میکنند را مسدود کرده و جلوی آنها را میگیرد و…

اگر با این پلاگین وردپرس مشکل داشتید، پایین تر نام 2 افزونه امنیتی جایگزین را هم برای تان مینویسم. نام این افزونه ها بین افزونه های ضروری وردپرس دسته بندی میشود:

3_ افزونه

 Yoast SEO و

 Rank Math

در بخش سوم از مقاله افزونه های کاربردی وردپرس، به سراغ معرفی افزونه های سئو سایت میروم. اول از همه این نکته مهم را بدانید که این افزونه ها قرار نیست سایت شما را به طور خودکار سئو کنند. بلکه قرار است به کمک آنها فعالیت های فنی را راحت تر انجام داده و از پیشنهادهای شان استفاده کنید.

یکی از قدیمی ترین پلاگین های وردپرسی که برای سئو سایت از آن کمک میگرفتیم، یوآست سئو است. این افزونه چندین سال است که به عنوان رتبه اول این حوزه فعالیت میکند. اما به تازگی افزونه دیگری  وارد رقابت با او شده و در حال رسیدن به آمار یوآست است. این افزونه رنک مث نام دارد و آنقدر جزئیات مختلف در اختیارتان قرار میدهد که احتمالا بقیه افزونه ها را فراموش کنید. من حدود یک سال است که در همه سایت هایم از یوآست به رنک مث کوچ کرده ام. مخصوصا که قابلیت های رایگان این افزونه خیلی بیشتر است.

در هر حال هر کدام هم که انتخاب نهایی شما باشد، چنین قابلیت هایی را در اختیارتان میگذارند:

  • مدیریت ریدایرکت های سایت،
  • مدیریت کنونیکال های سایت،
  • کمک و ارائه پیشنهادات در سئو کردن محتواها،
  • ساخت اسکیما برای صفحات سایت،
  • مدیریت عنوان و توضیحات متای صفحات سایت،
  • و…

4_ افزونه 

WP Rocket

 برای افزایش سرعت سایت

در حال حاضر به جرئت میگویم راکت یکی از پرکاربردترین افزونه های وردپرسی در زمینه سرعت است. این افزونه قابلیت های خیلی زیادی در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید به کمکش سرعت سایت را بهینه کنید. با توجه به اینکه طراحی کاربری این پلاگین بسیار جذاب است، عملا برای کار با آن نیاز به تخصص بالایی ندارید.

از جمله قابلیت های راکت عبارتند از:

  • فشرده کدهای css، js و html
  • کاهش درخواست های سایت به سرور،
  • و…

افزونه wp-smush it

صفحه سازهای وردپرس، آن دسته از افزونه هایی هستند که به کمک شان بدون نیاز به کدنویسی، ظاهر سایت را عوض میکنید و یک سایت دلخواه میسازید. در واقع بخش اعظم فرآیند طراحی سایت وردپرسی، به کار با این افزونه ها میگذرد. پس مهم است که یک افزونه خوب روی سایت تان نصب داشته باشید.

5_ افزونه صفحه ساز 

elementor

صفحه سازهای وردپرس، آن دسته از افزونه هایی هستند که به کمک شان بدون نیاز به کدنویسی، ظاهر سایت را عوض میکنید و یک سایت دلخواه میسازید. در واقع بخش اعظم فرآیند طراحی سایت وردپرسی، به کار با این افزونه ها میگذرد. پس مهم است که یک افزونه خوب روی سایت تان نصب داشته باشید.

در گذشته پرکاربردترین افزونه وردپرسی برای ساخت صفحات، افزونه Visual Composer بود. اما چند سالی است که افزونه جدیدی با نام المنتور وارد بازار شده و به خاطر ظاهر و طراحی کاربری جذابش، در رقابت از ویژوال کامپوزر جلو زده.

هر دو این افزونه ها به شما اجازه میدهند بدون نیاز به کدنویسی و صرفا با کشیدن و رها کردن (drag and drop) صفحات مورد نظر خودتان را ساخته و آنها را طراحی کنید. اگر از من در مورد انتخاب افزونه مناسب بپرسید، به شما همان المنتور را پیشنهاد میکنم. مخصوصا که یادگیری کار با ویژوال کامپوزر برای تازه کارها کمی سخت است.

6_ افزونه ساخت اسلایدر 

Slider by Soliloquy

یکی دیگر از نیازهایی که برای مدیریت یک سایت وردپرسی دارید، ساخت اسلایدر است. فرقی ندارد سایت تان وبلاگی باشد یا فروشگاهی، همینطور فرقی ندارد محصولات تان چه چیزهایی باشد، در هر حال برای جلب توجه مخاطب به صفحات مختلف سایت، نیاز به وجود اسلایدر در بعضی صفحات مثل صفحه اصلی تان دارید.

البته بعضی از قالب هایی که خودشان صفحه ساز دارند، به شما اجازه ساخت اسلایدر بدون افزونه اضافه را هم میدهند. در هر حال، Slider by Soliloquy یکی از بهترین افزونه های وردپرس برای ساخت اسلایدر است. علاوه بر این افزونه، پلاگین Smart Slider 3 هم انتخاب خوبی است.

7_ افزونه های درگاه

پرداخت، پلاگین های

ضروری وردپرس

اگر وب سایت تان یک فروشگاه اینترنتی باشد، قطعا باید یک افزونه پرداخت آنلاین در آن نصب کرده باشید. اینکه کدام افزونه مناسب است، نسبت به این تعیین میشود که میخواهید از چه راهی برای گرفتن درگاه پرداخت استفاده کنید؟

مثلا اگر هدف تان استفاده از درگاه های پرداخت واسط است که سریعا میتوانید روی سایت فعال شان کنید، افزونه درگاه پرداخت Pay.ir و همینطور زرین پال به دردتان میخورد. اما اگر نماد اعتماد دارید و میخواهید از درگاه های پرداخت مستقیم بانکی استفاده کنید، افزونه درگاه پرداخت ملت و علاوه بر آن افزونه بانک سامان و پارسیان هم انتخاب های خوبی هستند.

راستی بهتر است این موضوع را هم اینجا توضیح بدهم: گرفتن درگاه پرداخت از سایت های واسط مثل زرین پال، چیزی بین 24 تا 48 ساعت زمان میبرد. اما گرفتن درگاه پرداخت مستقیم، در صورتی که نماد اعتماد سایت را گرفته باشید، حدودا بیشتر از 3/4 روز زمان نیاز دارد. البته برای گرفتن شان باید مسیر قانونی نسبتا سختی را هم طی کنید.

8_ افزونه های ساخت پنل

کاربری

در حالت عادی بعضی از قالب های وردپرسی برای کاربران، یک فضا به اسم پنل کاربری میسازند که در اغلب مواقع امکانات خاصی ندارد. اما اگر سایتی دارید که نیاز است کاربران یک پنل کاربری حرفه ای در آن داشته باشند، به نظر باید به سراغ افزونه های ساخت پنل کاربری بروید. به عنوان نمونهِ چیزی که این پلاگین ها برای تان میسازند، میتوانید وارد پنل کاربری خودتان در سایت اندیشه آنلاین شده و فضای آن را مشاهده کنید. در این بخش میتوانید موجودی کیف پول تان را چک کنید، به لینک دانلود محصولات خریداری شده دسترسی داشته باشید و… .

در حال حاضر، یکی از بهترین افزونه های وردپرس برای ساخت پنل کاربری، افزونه up است. علاوه بر این، پلاگین UserPro هم انتخاب خوبی در این زمینه است. در ضمن برای ساخت کیف پول کاربر هم میتوانید از افزونه treawallet که در سایت اندیشه آنلاین نصب است کمک بگیرید.

9_ افزونه فرم ساز 

Contact form 7

مخصوصا در سایت های فروشگاهی، کاربران نیاز به برقراری ارتباط با تیم وب سایت دارند. خب یکی از راه های ایجاد این ارتباط، تماس گرفتن است. علاوه بر این کاربران میتوانند برای برقراری ارتباط به سراغ شبکه های اجتماعی و پیامرسان های شما بروند. اما هنوز که هنوز است، بعضی از مخاطبان عادت دارند از طریق فرم ها به شما پیام بدهند.

البته کاربرد فرم ها تنها به ایجاد ارتباط ختم نمیشود. فرم ها به شما در مراحل ایمیل مارکتینگ، دریافت نظرات مخاطبان و… کمک زیادی میکنند. بنابراین بهتر است یک افزونه فرم ساز حرفه ای در سایت تان داشته باشید.

یکی از قدیمی ترین و کاربردی ترین افزونه های فرم ساز وردپرس، Contact form 7 است. به کمک این پلاگین میتوانید به راحت ترین شکل ممکن و بدون نیاز به دانش فنی، فرم های مورد نیاز با تعداد فیلد دلخواه را بسازید. علاوه بر این افزونه، پلاگین دیگری که آنهم ویژگی های حرفه ای زیادی دارد، افزونه فرم ساز Gravity forms است.

10_ پلاگین 

really simple ssl

احتمالا میدانید که این روزها از نظر گوگل؛ سایت شما باید حتما ssl داشته باشد. فعال کردن ssl کار سختی نیست. میتوانید در مورد آن از پشتیبان هاست تان سوال کنید یا به سراغ مقالات آموزشی سطح وب بروید. اما اگر بعد از فعال سازی آن نمیدانید چطور باید آدرس سایت با http را به آدرس جدید که با https نمایش داده میشود منتقل کنید، بهتر است از این افزونه کم حجم کمک بگیرید. تنها کار این پلاگین ریدایرکت کردن آدرس قبلی سایت به آدرس جدید و ssl دار آن است.

11_ schema pro

اسکیماها یک سری کد هستند که در صورت اضافه شدن به وب سایت شما، به گوگل اطلاعات بیشتری در مورد محتوی صفحات مختلف سایت میدهند. به این ترتیب گوگل هم اعتبار سئو بیشتری برای تان در نظر میگیرد. البته علاوه بر اعتبار بیشتر، گوگل ترجیح میدهد سایت هایی که اسکیماها را درونشان دارند را با ظاهر بهتری در نتایج نشان بدهد.

این ستاره هایی که در گوگل پایین بعضی از سایت ها مشاهده میکنید، یکی از نتایج اسکیمادار کردن سایت است. همانطور که در مقاله آموزش اسکیما هم گفتم، افزونه اسکیما پرو یکی از بهترین پلاگین های وردپرس برای قرار دادن این کدها در سایت، بدون نیاز به دانش برنامه نویسی است.

12_ WP Mail SMTP

چه بخواهید در سایت تان سیستم ایمیل مارکتینگ راه اندازی کنید و چه بخواهید صرفا به مخاطبانی که از سایت خرید کرده اند ایمیل خودکار بفرستید، در هر حالت باید از یک افزونه smtp کمک بگیرید. افزونه ای که بالاتر لینکش را قرار داده ام، یکی از افزونه های برتر وردپرس برای راه اندازی سیستم ایمیل است.

کلام آخر

در این مقاله به معرفی مهم ترین افزونه های وردپرس پرداختم و بیشتر از 11 پلاگین کاربردی و ضروری برای این سیستم مدیریت محتوا را به شما معرفی کردم.

قبل از اینکه مقاله را به اتمام برسانم، گفتم شاید بهتر است چند نکته مهم در مورد افزونه ها را به شما آموزش بدهم:

  1. تا جایی که ممکن است به جای دانلود افزونه های کرک شده رایگان، به سراغ مارکت های خارجی یا ایرانی فروش افزونه رفته و از آنها پلاگین مورد نیاز را بخرید تا با مشکلات امنیتی روبرو نشوید.
  2. قبل از نصب کردن هر افزونه ای، نظرات، تعداد نصب و زمان آخرین بروزرسانی آن را بررسی کنید.
  3. بهتر است تا جایی که امکان دارد، از شلوغ کردن سایت وردپرسی تان با افزونه های مختلف خودداری کنید. در غیر اینصورت ممکن است با مشکلات امنیتی، مشکل سرعت و همینطور خرابی سایت روبرو شوید.

vahidfatolahzadeh-Back-End developer

×