اول از همه با سئو url آشنا شوید

برای اینکه بتوانم به این سوال جواب بدهم که url فارسی یا انگلیسی؟ ابتدا باید به شما اصول سئو کردن آدرس یا همان url را آموزش بدهم. به طور خلاصه یک آدرس سئو شده:

  • کوتاه است،
  • در آن کلمه کلیدی وجود دارد،
  • خوانا است،
  • دارای کاراکترهای بی معنی نیست،
  • دارای علامت نگارشی نیست،

خب، حالا با توجه به اینکه اصولا اگر بخواهیم url را فارسی بنویسیم کمی اندازه اش زیاد میشود و اینکه در صورت نوشتن url فارسی و اشتراک گذاری اش، حروفش در سطح وب بهم میریزد، من و اغلب سئوکارها ترجیح میدهیم از url انگلیسی استفاده کنیم.

مزایای url انگلیسی در سئو سایت

در ادامه هم در مورد مزایای url انگلیسی صحبت میکنم و هم مزایایی که url فارسی دارد. در آخر خودتان میتوانید بهتر تصمیم بگیرید که کدام انتخاب بهتری است.

1. تجربه کاربری مناسب

اول از همه، وقتی از url فارسی برای صفحات در سایت استفاده کنید، تجربه کاربری مخاطبان افزایش پیدا میکند. چراکه در این حالت آدرس صفحات تان کمی شکیل تر از حالتی است که بخواهید از url فارسی استفاده کنید.

2. قابلیت به اشتراک گذاری

همانطور که بالاتر هم گفتم؛ در سطح وب هر جایی که بخواهید url فارسی را به اشتراک بگذارید، حروف به Unicode تبدیل میشوند

در واقع به دلیل اصلی نبودن زبان فارسی، گوگل و دیگر ابزارهای آنلاین برای شناختش باید آن را به چنین کدهایی ترجمه کنند و موقع اشتراک گذاری، این کدها به کاربر نمایش داده میشود، نه url فارسی. به همین دلیل url فارسی برای به اشتراک گذاشته شدن کمی محدودیت دارد؛ مثلا در اینستاگرام، توییتر و… . اما url های انگلیسی در این زمینه دست تان را باز میگذارند.

3. سهولت برای ساخت بک لینک

به دلیل تبدیل شدن url فارسی به یونی کدها، ما خیلی مواقع حین خرید یا حتی ساخت بک لینک به مشکل میخوریم. چراکه بعضی سایت ها به تعداد کاراکترهای لینک ما حساسیت دارند و خب یونی کدهای آدرس فارسی بسیار طولانی و زیاد هستند. به این ترتیب در آنها نمیتوانیم لینک بسازیم. بنابراین بهتر است از url انگلیسی استفاده کنیم تا خیال مان برای ساخت بک لینک هم راحت باشد.

4. استفاده آسان در ابزارها

باز هم به همان دلیل قبلی یعنی تبدیل شدن به یونی کد، استفاده از url های فارسی در برخی از ابزارهای سئو و بهینه سازی سایت و دیگر ابزارهای آنالیز، کمی سخت است. بنابراین وجود url انگلیسی حداقل کمک میکند که در حین کار با ابزارها با محدودیتی روبرو نشوید.

5. کوتاه بودن

در آخر میتوان گفت به این دلیل که در اغلب موضوعات، کلمات انگلیسی کوتاه تر از کلمات فارسی خواهند بود و باعث به وجود آمدن آدرس کوتاه تر میشوند، پس انتخاب url انگلیسی هم انتخاب بهتری است.

آیا url فارسی هم مزیتی دارد؟

قبل از نوشتن این مقاله کمی هم در سطح وب انگلیسی در مورد موضوع تاثیر url انگلیسی بر سئو جستجو کردم. در میان جستجوهایم به چند انجمن پرسش و پاسخ انگلیسی مثل stackoverflow و انجمن خود گوگل رسیدم. جالب بود که بعضی از سئوکارها در جواب این سوال گفته بودند:

اگر url شما به همان زبانی باشد که کاربران کلمه مورد نظر را در آن جستجو کرده اند، به دلیل شباهت بیشتر آدرس و کلمه کلیدی، احتمالا رتبه بهتری خواهید داشت.

اما خب همه آنها در مورد این هم‌نظر بودند که زبان url آنقدر در سئو تاثیری ندارد که بخواهید نگرانش باشید یا حتی در حالت بدتر، بخواهید اقدام به تغییر دادن زبان تمامی آدرس های صفحات سایت تان کنید.

در هر حال خود من هم در نهایت بعد از چند سال تجربه سئو سایت، به این نتیجه رسیده ام که url های انگلیسی انتخاب بهتری هستند.

vahidfatolahzadeh-Back-End developer

×