وردپرس چیست؟

احتمالا یادتان نمی آید دنیای وب بدون وردپرس را… امروز که به راحتی با کمک وردپرس در کمتر از 1 ساعت سایت میسازیم، به ساده ترین شکل ممکن در آن محتوا قرار میدهیم و تغییرات لازم را بدون نیاز به کدنویسی ایجاد میکنم، تازه متوجه میشویم که چقدر دنیای بدون وردپرس زشت و خسته کننده بوده!

اما وردپرس چیست؟ به طور خلاصه وردپرس یک سیستم سایت ساز است اما این یک توضیح ناقص است و در ادامه مقاله کاملش میکنم. در این مقاله علاوه بر اینکه به شما توضیح میدهم وردپرس چیست و چه کاربردی دارد، هر سوالی که در ذهن تان در موردش وجود داشته باشد را پاسخ خواهم داد. با من همراه باشید.

سیستم مدیریت محتوا یا

CMS چیست؟

وردپرس یک نوع سیستم مدیریت محتواست؛ پس قبل از اینکه بدانیم wordpress چیست، باید ابتدا بفهمیم که سیستم مدیریت محتوا چیست؟ ببینید یک سایت از دو نوع کد ساخته میشود.

اولی کدهای BACK END که فعالیت های اصلی سایت را انجام میدهند. در واقع شما به عنوان کاربر متوجه فعالیت های پشت یک سایت نمیشوید. دقیقا چیزی مثل پشت صحنه یک فیلم سینمایی که از چشم شما پنهان است. کدهای بک اند به کمک یکی زبان های برنامه نویسی نوشته میشوند. زبان های برنامه نویسی مثل:

  • PHP
  • ASP
  • PYTHON
  • و…

اما نوع دوم کدها، کدهای FRONT END هستند که ظاهر سایت با آنها ساخته میشود. در واقع ظاهری که الان شما در حال مشاهده کردنش هستید، به کمک کدهای نشانه گذاری HTML و CSS نوشته شده. در نهایت هم برای کارکرد سایت، این دو نوع کد به هم متصل شده و سایت فعالیتش را شروع میکند.

اما حالا میرسیم به سیستم مدیریت محتوا. سیستم مدیریت محتوا یا CMS سیستمی است که کدهای بک اند را به شکل آماده در اختیارتان قرار میدهد! در ادامه، هر سیستم مدیریت محتوا یک سری قالب یا همان ظاهر آماده (کدهای FRONT END) هم دارد که شما میتوانید آنها را از سطح بازار خریداری و به بک اندی که قبلا در اختیارتان قرار گرفته متصل کنید.

دقیقا مثل اینکه بخواهید خودتان یک ماشین را از موتور و چرخ دنده و… از نو بسازید ولی یک نفر به شما بگوید کل موتور ماشین را به طور از پیش ساخته شده در اختیار شما قرار میدهد. در ادامه بخواهید ظاهر و اتاق ماشین را بسازید و یک نفر دیگر هم یک ظاهر و اتاق آماده در اختیارتان قرار بدهد! در این شرایط کار شما صرفا اتصال ظاهر و موتور ماشین به همدیگر و انجام دیگر کارهای جزئی است.

بنابراین سیستم مدیریت محتوا پلتفرمی است که به شما اجازه میدهد به جای کدنویسی، با کمک ظاهر و بک اند آماده شده، یک سایت را طراحی کنید.

وردپرس چیست؟

اما وردپرس چیست؟ سیستم های مدیریت محتوا انواع مختلفی دارند. سیستم جوملا، دروپال و… . اما محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای جهان، وردپرس است. طبق آماری که در سایت w3techs وجود دارد، از هر 4 سایت در جهان یکی با وردپرس ساخته شده. این یعنی 40 درصد از سایت های سطح وب به کمک وردپرس ساخته شده اند.

وردپرس هم مثل بقیه CMS ها، به شما کدهای بک اند را به شکل رایگان ارائه میکند. بعد از آنهم میتوانید به سراغ قالب های وردپرسی رایگان یا غیر رایگان در سطح وب رفته، یکی از قالب های دلخواه را دانلود کرده و آن را روی سیستم تان پیاده کنید. به این ترتیب یک سایت آماده خواهید داشت! البته نه به این راحتی ولی همین که از شر کدنویسی خلاص میشوید، خودش کمک بزرگی است.

وردپرس چکار میکند؟

خب اولین کار وردپرس این است که شما را از شر کدنویسی خلاص میکند. در واقع در 90 درصد مواقع برای بالا آوردن یک سایت با وردپرس نیاز به کدنویسی ندارید. فقط کافی است خود سیستم وردپرس را به رایگان از سایتش دانلود کرده و آن را به یک قالب رایگان یاغیر رایگان متصل کنید. به این ترتیب سایت متولد میشود.

اما مزایای وردپرس به همین جا ختم نشده! میدانید قبلا که از سیستم های مدیریت محتوا استفاده نمیکردیم، باید چطور یک سایت را مدیریت میکردیم؟ در واقع در گذشته اگر میخواستیم فقط یک عکس یا مقاله در سایت قرار بدهیم، باید به محیط های برنامه نویسی رفته و برای نوشتن یک محتوای متنی، کدنویسی میکردیم!

آیا من میتوانم با وردپرس

سایت بسازم؟

ببینید با توجه به متن باز بودن و رایگان بودن وردپرس، قطعا همه میتوانند با آن سایت بسازند. اما نکته مهمی که نباید اینجا از قلم بیفتد این است که کار با وردپرس هم نیاز به تخصص دارد! مطمئنم خیلی از شما عزیزان تصور کردید دیگر به راحتی و در کمتر از یک ساعت میتوانم سایت وردپرسی ام را راه اندازی کنم. اما باید بگویم:

در حالت عادی باید برای ساخت یک سایت صدها ساعت آموزش برنامه نویسی ببینید، اما برای ساخت سایت با وردپرس نیاز به چیزی حدود 30 الی 70 ساعت آموزش و تمرین دارید. بنابراین ساخت سایت با وردپرس خیلی کار سختی نیست اما در عین حال نیاز به تخصص و دانش دارد. شاید جالب باشد بدانید همین حالا شرکت های طراحی سایت برای ساخت و طراحی یک سایت وردپرسی با قالب آماده از شما چیزی بین 3 تا 15 میلیون تومان پول میگیرند! پس اینطور هم نیست که طراحی سایت وردپرسی خیلی آسان باشد اما قطعا خیلی آسان تر از کدنویسی کردن است.

کدام سایت های معتبر با

وردپرس ساخته شده اند؟

همیشه بعضی افرادی که برای اولین بار وارد دنیای وب میشوند، تصور میکنند چون وردپرس رایگان است و میتوان از آن به راحتی استفاده کرد، سیستم نامناسبی است! در جواب این تصور؛ اول اینکه بالاتر هم گفتم 40 درصد از سایت های جهان با وردپرس ساخته شده اند. اما اگر این کافی نیست، پایین تر نام چندتا از معروف ترین سایت هایی که به کمک وردپرس طراحی شده اند را برای تان نوشته ام:

  • Microsoft.com
  • Zoom.us
  • WordPress.com
  • Etsy.com
  • Salesforce.com
  • Freepik.com
  • Udemy.com
  • Tradingview.com
  • Zillow.com
  • Grammarly.com

علاوه بر این، در ایران هم سایت هایی که پایین نام شان را مینویسم، از وردپرس ساخته شده اند:

  • www.downloadha.com
  • www.iranestekhdam.ir
  • www.mihandownload.com
  • www.yasdl.com
  • www.download.ir
  • www.shatel.ir
  • مجله دیجی کالا www.digikala.com/mag

قطعا زمانی که مدیران سایت هایی مثل مایکروسافت، FREEPIK، یودمی و گرامرلی تصمیم بگیرند سایت های شان را با وردپرس بسازند، نمیتوانیم در مورد نامعتبر بودن آن صحبت کنیم!

مزایای وردپرس

خب، بعد از همه اینها بیایید کمی دقیق تر به دل قضیه برویم و ببینیم که مزایای استفاده از وردپرس چیست؟ در ادامه این سوال را جواب میدهم.

1_ بی نیاز از هزینه

بالاتر هم گفتم که سیستم مدیریت محتوای وردپرس یک سیستم متن باز و رایگان است. این یعنی همین حالا میتوانید به سایت خود وردپرس مراجعه کنید و این سیستم را بدون نیاز به پرداخت هزینه و حتی بدون نیاز به ثبت نام در سایت دانلود کنید. البته برای طراحی سایت وردپرسی باید هزینه هایی برای خرید هاست و دامنه متحمل میشوید اما خود وردپرس به شما هزینه ای تحمیل نمیکند.

علاوه بر این، در حالت عادی اگر بخواهید یک سایت مناسب و معمولی هم بسازید، نیاز نیست هزینه خاصی برای خرید قالب و افزونه ها پرداخت کنید و میتوانید آنها را هم به شکل رایگان دانلود کنید. در مورد قالب و افزونه ها در ادامه مقاله صحبت میکنم.

2_ کم دردسر

بالاتر هم گفتم که کار کردن با وردپرس به همین راحتی ها هم نیست و نیاز به تخصص دارد. اما اگر قبلا با سیستم های مدیریت محتوایی مثل جوملا کار کرده یا یک سایت با سیستم مدیریت محتوای اختصاصی داشته باشید، زمانی که وارد وردپرس میشوید آن را با بهشت اشتباه میگیرید!

هم نصب کردن وردپرس روی سایت و هم مدیریت کردنش نسبت به انواع سیستم های مدیریت محتوای دیگر بسیار آسان است و میتوانید با کمترین زحمت از آن استفاده کنید.

3_ قابل توسعه

یکی از مهم ترین مزایای وردپرس، قابل توسعه بودن آن است. این یعنی این سیستم مدیریت محتوا به هیچ عنوان دست شما را برای اضافه کردن قابلیت های جدید به سایت، نمیبندد. هر زمانی که نیاز به یک قابلیت جدید داشتید، میتوانید به سراغ افزونه های مرتبط رفته یا در بدترین حالت، از یک برنامه نویس بخواهید قابلیت مورد نظر را به سایت شما اضافه کند.

4_ منعطف

وردپرس برای ساخت اغلب وب سایت هایی که شما مد نظر دارید، آماده کمک است! در ادامه در مورد انواع سایت هایی که میتوان با وردپرس ساخت صحبت میکنم اما به طور کلی بدانید که وردپرس کم ترین محدودیت ممکن را برای شما ایجاد میکند.

5_ فراگیر

لوگو

یادم هست آن ابتدایی که ماشین های چینی مثل MVM به بازار ایران آمده بودند، یکی از بزرگترین مشکلات خریدارانشان این بود که در صورت خراب شدن ماشین، باید برای پیدا کردن یک تعمیرکار مخصوص یا قطعات این نوع خودرو کل شهر را زیر پا میگذاشتند و در نهایت هم با چند برابر هزینه، ماشین را تعمیر میکردند. آن روزها یکی از دوستانم با دیدن این شرایط حرف جالبی میزد. میگفت:((من فقط ماشین ایرانی میخرم! چون حتی میتونم قطعاتشو درِ یه مغازه سبزی فروشی هم پیدا کنم!))

دقیقا وردپرس هم مثل ماشین های ایرانی در مثال بالاست! با توجه به اینکه وردپرس در ایران محبوب ترین سیستم مدیریت محتواست، در صورتی که به هر مشکلی در مورد آن برخورد کردید، میتوانید به راحتی با مراجعه به سایت های پرسش و پاسخ، گروه های تلگرامی و… راه حل مشکل را پیدا کنید. همینطور هزینه کار روی وردپرس با توجه به وجود متخصصان زیاد برای آن، به صرفه و اقتصادی است.

6_ سئوفرندلی

از زبان یک سئوکار میگویم: وردپرس یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوا در سئو است! در حالت پیش فرض وردپرس کاملا سئوفرندلی بوده و کدنویسی آن به سئو آسیب نمیزد. همینطور بهبود و سئو کردن سایت های وردپرسی نسبت به انواع سیستم های مدیریت محتوا، کار آسان تری است.

شاید جالب باشد بدانید ما سئوکارها هزینه سئو کمتری از صاحبان سایت های وردپرسی نسبت به صاحبان سایت های جوملایی یه اختصاصی میگیریم. چرا؟ چون کار کردن با وردپرس و سئو کردنش زمان کمتری از ما میگیرد.

افزونه و قالب وردپرسی

چیست؟

برای شناخت بهتر وردپرس، باید به خوبی با 2 موضوع قالب و افزونه وردپرسی آشنا باشید:

ببینید قالب های وردپرسی، ظاهرهای آماده ای هستند که برنامه نویسان آنها را کدنویسی کرده اند. شما میتوانید با رفتن به سایت های خارجی مثل تم فارست یا سایت های ایرانی مثل ژاکت و راستچین، قالب های وردپرسی مورد نظرتان را با قیمت های مناسبی از 20 تا چند صد هزار تومان بخرید. نصب کردن قالب های آماده روی سایت صرفا با یک کلیک انجام میشود. اما خب خصوصی سازی آنها و تغییر ظاهرشان، کاری است که نیاز به تخصص و آشنایی کامل با wordpress دارد.

اما در مورد افزونه ها: سایت وردپرسی در حالت عادی چند صفحه است که در وب نمایش داده میشود! اما زمانی که افزونه یا همان پلاگین ها را روی سایت نصب کنید، میتوانید قابلیت های جدیدی به سایت اضافه کنید. مثلا:

  • من با نصب کردن افزونه ووکامرس روی سایتم، قابلیت فروش محصول را به آن اضافه کرده ام،
  •  با نصب کردن افزونه CONTACT FORM 7 توانسته ام در صفحات مختلف فرم هایی را ایجاد کنم،
  • با اضافه کردن یک افزونه دیگر به سایت، فرآیند ارسال و دریافت ایمیل ها را راحت تر کرده ام،
  • و…

افزونه های وردپرسی هم مثل قالب ها در قیمت های مختلف و حتی بعضا رایگان ارائه میشوند. مثلا استفاده از افزونه ووکامرس رایگان است اما افزونه هایی هستند که سازندگان شان آنها را با قیمت های بالایی به شما میفروشند. تصویر پایین نموداری از قیمت پلاگین های وردپرسی به دلار است:

نموداری از قیمت پلاگین های وردپرسی به دلار

منبع عکس: kinsta

البته طبق آخرین آمار، تا الان 50 هزار پلاگین و حدود 5 هزار قالب رایگان وردپرس در سطح وب در اختیار شما قرار گرفته. همینطور اغلب، ما ایرانی ها افزونه های گرانقیمت دلاری را از مارکت های ایرانی با قیمت ریالی و کمتر خریداری میکنیم.

چه سایت هایی میتوان با

وردپرس ساخت؟

زمانی که وردپرس معرفی شد، فقط میتوانستید از آن برای ساخت یک وبلاگ اینترنتی استفاده کنید. اما امروز با توجه به توسعه پیدا کردن وردپرس و البته ساخته شدن تعداد زیادی افزونه، میتوانید به کمک آن انواع سایت ها را بسازید. در حال حاضر وردپرس برای ساخت این سایت ها به کار گرفته میشود:

  • سایت های شرکتی،
  • سایت های فروشگاهی،
  • سایت های وبلاگی،
  • سایت نمونه کار،
  • سایت کاتالوگی،
  • سایت رزومه،
  • شبکه اجتماعی،
  • انجمن پرسش و پاسخ،
  • و…

امنیت وردپرس؛ آیا وردپرس

امن است؟

تصویر پایین آمار سیستم عامل های آلوده در جهان را نشان میدهد:

طبق این آمار، وردپرس بیشتر از همه سیستم های مدیریت محتوای دیگر در معرض هک قرار گرفته. اما خب به نظرم میتوانیم این موضوع را به این وابسته بدانیم که وردپرس محبوب ترین سیستم عامل جهان است! همیشه در مورد امنیت وردپرس بحث و صحبت های زیادی وجود دارد و من همیشه گفته ام که وردپرس در حالت عادی امنیت کمی دارد اما اگر صرفا کمی با مباحث مربوط به وردپرس آشنایی داشته باشید، میتوانید با نصب یک افزونه امنیتی روی آن، تماما امنش کنید.

در مورد این افزونه ها در مقاله افزونه های امنیتی وردپرس اطلاعات کاملی ارائه کردم. به طور خلاصه امن کردن وردپرس کار سختی نیست و اگر کمی تخصص داشته باشید، میتوانید در کمتر از چند ساعت سایت تان را به یک سایت کاملا امن و غیر قابل نفوذ تبدیل کنید.

مسیرهای کسب درآمد از

وردپرس

اگر دقیق تر نگاه کنیم، وردپرس امروز در دنیا تبدیل به یک مسیر درآمدی شده و افراد مختلفی به کمک آن در حال پول درآوردن هستند. در ادامه به طور خلاصه روش های کسب درآمد از آن را توضیح میدهم:

  • طراحی سایت با وردپرس،
  • برنامه نویسی وردپرس،
  • توسعه قالب وردپرس،
  • توسعه افزونه وردپرس،
  • سئو وردپرس،
  • خدمات پشتیبانی وردپرس،
  • راه اندازی کسب و کار با وردپرس،
  • و…

طبق آمار سایت winningwp، نزدیک به نیمی از طراحان قالب های وردپرسی که در مارکت معروف تم فارست فعالیت میکنند، حداقل 1 هزار دلار در ماه درآمد دارند و 5 درصد از آنها هم درآمد بالای 10 هزار دلار را کسب میکنند. همینطور درآمد یک توسعه دهنده وردپرس در ازای هر ساعت چیزی بین 20 تا 100 دلار است.

تفاوت WordPress.com و WordPress.org

وردپرس دو وب سایت در سطح وب با آدرس های WordPress.com و WordPress.org دارد. اگر قصد طراحی سایت وردپرسی را داشته باشید، باید به خوبی تفاوت این دو را بدانید! سایت WordPress.org دقیقا جایی است که شما باید به آن رفته و نسخه آخر هسته وردپرس را دانلود کنید.

اما سایت WordPress.com که ورود به آن برای ما ایرانی ها با محدودیت همراه است، یک سیستم وبلاگ ساز است. در واقع اگر میخواهید صرفا یک وبلاگ رایگان (چیزی مثلا وبلاگ هایی که سایت های پرشین بلاگ و blog.ir به شما میدهند) داشته باشید، باید به سراغ WordPress.com بروید.

تاریخچه wordpress

البته میدانم که باید در مورد تاریخچه وردپرس در ابتدای مقاله صحبت میکردم. اما با توجه به اینکه میخواستم زودتر نکات ارزشمند و به درد بخور را بخوانید، سرفصل تاریخچه وردپرس را به بخش های انتهایی منتقل کردم.

مت مولنوگ

سال ها پیش وبمستران در وب انگلیسی از سیستمی به اسم b2/cafelog برای ساخت وبلاگ استفاده میکردند. در حوالی سال 2000 تا 2003 شخصی به اسم مت مولنوگ از این سیستم استفاده کرد و بعد از استفاده، به این فکر افتاد که یک سیستم وبلاگ سازی بهتر و به روز ایجاد کند. این موضوع را مت در همان وبلاگی که با cafelog ساخته بود در سال 2003 اعلام کرد.

بعد از آن مت با شخصی به اسم مایک لیتل همکاری کرد و در نهایت شخص سومی به اسم  Michel Valdrighi هم به جمع آنها اضافه شد. بعد از شروع این همکاری، سیستم وبلاگ سازی وردپرس ساخته شده و به مرور طی سال ها، به یک CMS قدرتمند برای ساخت انواع وب سایت تبدیل شد.

وردپرس بهتر است یا

کدنویسی اختصاصی؟

یکی از رایج ترین سوالات در مورد طراحی سایت این است: سایتم را با کدنویسی اختصاصی بالا بیاورم یا وردپرس؟ مخصوصا این سوال توسط افرادی که قصد دارند فروشگاه اینترنتی بزنند پرسیده میشود.

ببینید وردپرس یک سیستم کامل طراحی سایت است اما زمانی که ابعاد پروژه شما بزرگ شود، شاید توانایی این CMS کمی زیر سوال برود. مثلا سایت هایی مثل دیجی کالا اگر بخواهند این حجم از فروش، کاربر و قابلیت ها را روی یک سیستم وردپرسی داشته باشند، قطعا به مشکل میخورند.

با توجه به این، پیشنهادی که من همیشه میکنم این است: در ابتدای مسیر از وردپرس استفاده کنید تا بتوانید با کمترین هزینه، سایت تان را طراحی کنید. مطمئن باشید سایت وردپرسی که میسازید به راحتی تا چند سال اول جواب تمامی نیازهای شما را میدهد.

بعد از آن، اگر آنقدر کسب و کارتان بزرگ شد که قابلیت های وردپرس جوابگو نبود، میتوانید از سود به دست آمده توسط کسب و کار استفاده کرده و به کمک متخصصان برنامه نویس یک سایت اختصاصی کدنویسی کرده و سایت تان را به آن منتقل کنید. این پیشنهاد من است و همیشه هم در راه اندازی کسب و کارهای خودم و البته کسب و کار مشتریانی که از 0 تا 100 پروژه را به ما واگذاری میکنند، از این مسیر حرکت میکنم.

wordpresshttps://www.instagram.com/andishe_on_line/

vahidfatolahzadeh-Back-End developer

×