آموزش ساخت amp وردپرس در 4 قدم (تصویری)

amp یا Accelerated Mobile Pages یک پروژه متن باز گوگل است که به وبمستران کمک میکند سرعت صفحات وب سایتشان را برای کاربران موبایلی به شدت افزایش دهند. برای اینکه بهتر متوجه تفاوت سرعت یک سایت عادی و amp شده، بشوید:

زمان لود یک صفحه amp شده چیزی در حدود 1 ثانیه است در حالی که مشابه همان صفحه بدون amp احتمالا به حدود 3 تا 7 ثانیه زمان لود نیاز دارد. با توجه به این موضوع و قدرت بالای amp در افزایش سرعت، امروز میخواهم آموزش ساخت amp سایت به صورت تصویری را در اختیار شما قرار دهم.

قبل از اینکه به سراغ بخش های بعدی مقاله آموزش amp بروم، پیشنهاد میکنم مقاله amp چیست را مطالعه کنید تا به خوبی با مزایا و معایب استفاده از این تکنولوژی در سایتتان باخبر شوید.

آموزش amp کردن سایت

افزونه های مختلفی برای نصب amp روی وب سایت وردپرسی وجود دارد. من امروز میخواهم ابتدا از افزونه رسمی amp در این مقاله استفاده کنم و کار با آن را آموزش دهم. در زمان تهیه این مقاله، افزونه amp در حدود 400 هزار نصب فعال دارد، از بین نظر 215 نفر، نمره 3/5 را دریافت کرده و هفته پیش به آخرین بروزرسانی ارتقاء داده شده.

نکته: قبل از نصب هر نوع افزونه روی وب سایت خودتان، یک بک آپ کامل از اطلاعات آن به کمک افزونه هایی مثل updraft و… بگیرید.

در ادامه اموزش amp به آموزش افزونه amp در وردپرس میپردازیم.

آموزش افزونه amp

آموزش افزونه amp
افزونه amp چیست

افزونه amp را از مخزن وردپرس نصب کنید. در ادامه و بعد از نصب کامل، از طریق منو کناری وردپرس وارد amp شده و گزینه “عمومی” را انتخاب کنید.

عمومی

بعد از این با صفحه ای روبرو میشوید که در پایین نشان داده میشود:

تنظیمات افزونه amp

در این صفحه میتوانید تعیین کنید که amp روی کدام صفحات وب سایتتان پیاده سازی شود. پیشنهاد میکنم صرفا صفحات مقاله و در صورت نیاز برگه ها را amp کنید. (به منو بالایی template کاری نداشته باشید.) در نهایت ذخیره تنظیمات را بزنید. تا اینجا و به همین راحتی صفحاتی از سایت که انتخابشان کرده اید، amp شدند. اما در ادامه یک مشکل داریم:

اینکه افزونه ی amp خیلی ساده است و هیچ جای تغییر و خصوصی سازی در آن نمیبینید. اینجا ما برای اینکه بتوانیم تغییرات بیشتری را روی سایتمان اعمال کنیم، به سراغ افزونه های جانبی amp کردن سایت میرویم. این افزونه ها به شما کمک میکنند تغییرات بیشتری را روی صفحات amp به وجود بیاورید.

در ادامه افزونه amp yoast را نصب میکنم و تنظیمات آن را هم به شما آموزش میدهم:

نصب، آموزش و تنظیمات افزونه Glue for Yoast SEO & AMP

آموزش و تنظیمات افزونه Glue for Yoast SEO & AMP

دقت کنید که ساخت صفحه amp با این افزونه در صورتی روی وب سایت شما انجام میگیرد و کار میکند  که قبل از آن افزونه yoast seo و همینطور افزونه amp که در بالا گفته شد را نصب داشته باشید. اگر علاقه ای به استفاده از yoast seo ندارید، میتوانید به جای افزونه “چسب برای یوآست سئو و amp” از افزونه amp for wp برای ایجاد تغییرات لازم در ساختار صفحات amp سایت استفاده کنید.

بعد از نصب افزونه به سراغ منو کناری وردپرس رفته و در منو yoast seo گزینه اضافه شده جدید به اسم amp را انتخاب کنید.

amp در یوآست

در صفحه نمایش داده شده که مربوط به منو post type است، میتوانید انتخاب کنید که کدام صفحات از سایت شما به amp مجهز شوند:

آموزش افزونه با یوآست

ترجیحا صفحات نوشته و برگه را انتخاب (enable) کنید و ذخیره تغییرات را بزنید. حالا به سراغ منو کناری (design) بروید:

منو design در افزونه آ Glue for Yoast SEO & AMP

در ادامه به شما توضیح میدهم که در هر قسمت از این صفحه باید چه تنظیماتی را فعال و خصوصی سازی کنید:

image: amp icon: در این بخش باید یک تصویر کوچک از لوگو سایت (32 در 32 پیکسل) بارگذاری کنید. این تصویر به عنوان لوگو در صفحات amp نمایش داده میشود.

Default image: در این بخش یک تصویر دلخواه آپلود کنید. این عکس قرار است برای صفحاتی که تصویر شاخص ندارند یا تصویرشان به هر دلیلی نمایش داده نمیشود، قرار بگیرد.

Content colors

در بخش رنگ محتوا، باید انتخاب کنید که صفحه شما و محتوای درون آن با چه رنگی به مخاطبان نمایش داده شود. در بخش اول با نام AMP Header color رنگ هدر صفحه (بخش بالایی صفحه) را انتخاب کنید.

در گزینه Title color رنگ عنوان هر صفحه و مقاله در نظر بگیرید. Text color مربوط به رنگ خود متن صفحه است و باید به کمک آن رنگ محتوای اصلی صفحات را انتخاب کنید و در نهایت Post meta info color  که رنگ محتوای مِتای هر صفحه است. (تا جایی که میدانم کاربرد خاصی در اغلب قالب ها ندارد.)

دقت کنید؛ آزادی عمل شما برای انتخاب رنگ ها در بخش content colors زیاد است اما نباید بیش از حد از رنگ های زننده استفاده کنید. یادتان باشد که کاربر موبایلی سایت باید به راحتی بتواند متن صفحات را مطالعه و مشاهده کند. پس انتخاب رنگ هایی که باعث آزار چشم او شود، نتیجه ای جز ترک صفحه را به همراه ندارد.

Links

لینک ها در افزونه

در ادامه تنظیمات افزونه Glue for Yoast SEO & AMP به سراغ بخش links میرویم. این زیرمنو 3 بخش دارد:

Text color که در آن باید انتخاب کنید یک متن لینک دار یا همان انکرتکست، چه رنگی باشد. Hover color هم برای زمانی است که لینک درون صفحه به دست کاربر لمس شود. میتوانید تعیین کنید که بعد از لمس لینک، متن به چه رنگی دربیاید. در نهایت هم در بخش Underline تعیین کنید که لینک ها همراه با خطِ زیر باشند یا نه.

 blocksquotes

این بخش مربوط به محتوایی است که شما قصد دارید در متن صفحه به صورت یک نقل قول نمایش داده شود. در بخش text color رنگ این محتوا را انتخاب کنید و در بخش background color رنگ پس زمینه آن را. سپس به کمک border color رنگ قاب این پس زمینه را انتخاب کرده و در انتها گزینه ذخیره تغییرات را بزنید.

در ادامه صفحه دو کادر اضافی دیگر برای نوشتن کدهای css اضافی وجود دارند. این برای وبمسترانی است که به کدنویسی تسلط دارند و میخواهند با کمک کدها، صفحه amp شان را کمی خصوصی تر کنند.

https://www.namasha.com/embed/srhU5eDL

سوال: میتوانم صفحه ای از سایت خودم را از amp حذف کنم؟

با توجه به اینکه amp باعث کاهش حجم کدهای صفحات میشود، ممکن است در عملکرد بعضی از صفحه ها مشکلاتی ایجاد کند. مثلا در صفحاتی که فرم های تماس با ما قرار گرفته اند یا صفحات دیگر. بنابراین شاید نیاز به غیر فعال کردن amp آنها داشته باشید. برای این کار میتوانید به صفحه مورد نظر و بخش ویرایش آن مراجعه کنید.

در بخش سمت جپ هر صفحه، منویی را مشاهده میکنید که در سایت شما گزینه هایی مربوط به amp سایت هم به آن اضافه شده است. نمونه آن را در عکس پایین میبینید:

غیر فعال کردن amp

برای غیرفعال سازی amp یک صفحه کافی است گزینه غیرفعال یا disable را در بخش amp انتخاب کرده و صفحه را بروزرسانی کنید.

آیا غیرفعال سازی amp باعث کاهش سئو سایت میشود؟

من در مورد اینکه غیرفعال سازی amp به صورت مستقیم روی سئو سایت تاثیری دارد یا نه، اطلاعات دقیق ندارم و فکر نمیکنم این موضوع بتواند سئو سایت را کاهش دهد. ولی نکته مهم اینجاست که هر صفحه از سایت شما که به amp تبدیل شود، با تغییر url همراه شده است.

این یعنی صفحه آموزش سئو در سایت فرین آکادمی که قبلا آدرس farin.academy/seo را داشته، امروز با آدرس farin.academy/seo/amp برای نمایشگرهای موبایلی نمایش داده میشود. در این حالت اگر amp این صفحه حذف شود، این آدرس هنوز هم مثل قبل باقی میماند و به یک صفحه 404 تبدیل خواهد شد.

بنابراین دقت کنید که اگر قصد دارید صفحه ای از سایت خودتان را از amp به عادی تبدیل کنید، حتما آدرس قبلی را ریدایرکت بزنید. اگر در مورد این مفهوم اطلاعات کافی ندارید، مقاله ریدایرکت 301 و مقاله ارور 404 به شما کمک میکند.

در ادامه مقاله آموزش amp گوگل هم به صورت تصویری به شما نمایش میدهم که چطور باید صفحات amp قبلی سایت را به صفحات جدید ریدایرکت کنید:

ریدایرکت صفحاتی که amp آنها حذف شده

برای این کار من از افزونه Redirection استفاده میکنم. اما همانطور که در مقاله تصویری آموزش ریدایرکت هم گفتم میتوانید با کمک افزونه یوآست پریمیوم این کار را انجام دهید.

برای ریدایرکت کردن، به صفحه افزونه مراجعه کنید: (از طریق منو ابزارها در وردپرس)

ریدایرکت amp

همانطور که در تصویر بالا مشخص است، باید در بخش اول آدرس قدیمی صفحه که همراه با amp است را وارد کنید. سپس در کادر بعدی آدرس اصلی را قرار داده و در نهایت گزینه add redirect را بزنید.

نکته: اگر قصد داشته باشید همه صفحات amp شده را روی صفحات اصلی خودشان ریدایرکت کنید، باید در کادر اول این کد را قرار دهید:

کد 1

در کادر دوم هم از این آدرس استفاده کنید:

کد 2

دقت کنید که اگر سایت شما ssl دارد باید به جای http از https استفاده کنید. (منبع این بخش از مقاله: سایت میزبانفا)

آموزش amp

کلام آخر

در این مقاله به صورت تصویری اموزش amp سایت وردپرسی را به شما آموزش دادم. اگر نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، در بخش نظرات سوال خودتان را مطرح کنید.

آموزش شئح

vahidfatolahzadeh-Back-End developer

×